Stroj FGR Midale 2500 V6 nie je prvou motorkou, ktorú česká firma vyrobila, Foto: MOTO FGR

Veľtrhu Motocykel 2011 na Výstavisku v Prahe 7-Holešoviciach, skončil. Prinášame vám exkluzívny rozhovor ktorý poskytol Miroslav Fergl, autor obdivovaného projektu českého motocykla FGR Midale.

Unikátny a úplne nový motocykel FGR Midale sa štvordobým šesťvalcovým motorom o obsahu 2442 ccm, kvapalinou chladeným, s výkonom 240 koní, ktorý vo štvrtok predstavila česká spoločnosť MOTO FGR z Ústí nad Orlicí, patrí k najnavštevovanejším exponátom veľtrhu. Stánok firmy v strednej hale Priemyselného paláca je neustále v obliehaní.

„Máme z tohto úspechu veľkú radosť. Snáď sme dokázali, že u nás stále platí to pravidlo o zlatých českých ručičkách av Čechách je možné úplne všetko. Naša spoločnosť je klasickou rodinnou firmou, ktorú vediem ja so svojimi synmi Lubošom a Michalom, máme okolo 30 zamestnancov a snažíme sa napĺňať svoju víziu, ktorá zďaleka nie je len o motocykloch. Všeobecne sa venujeme vývoju a výrobe jednoúčelových strojov pre automobilový, elektrotechnický a potravinársky priemysel. Ide spravidla o jeden stroj svojho druhu alebo veľmi malú sériu, „povedal agentúre Mediafax šesťdesiatročný predseda predstavenstva spoločnosti MOTO FGR, ktorý projekt momentálne najsilnejšieho motocykla na svete vymyslel a realizoval.

Od prvého konštrukčného výkresu až po jazdné skúšky a oficiálnej prezentácie motocykla FGR Midale ubehlo päť a pol roka roka. Realizáciu projektu podporilo svojim grantom ministerstvo priemyslu a obchodu. „Koncepciu motocykla som vymyslel ja a splnil som si tak jeden zo svojich veľkých snov. Ovšem celkovo sme do realizácie zapojili celkom 44 firiem ako subdodávateľov, z toho je drvivá väčšina slovenských. Je to teda skutočne česká motorka. Iba pár vecí na tomto stroji je zo zahraničia. Nemalo zmysel vymýšľať niečo, čo už je dávno dobre vymyslené. Preto sme nakúpili tlmiace jednotky a pružiny u firmy Öhlins, brzdy u spoločnosti Brembo a povrchovú úpravu stroje sme nechali urobiť v Taliansku. Ostatné je česká práce, „vysvetlil Miroslav Felgr.

Šéf firmy, ktorý je pôvodným povolaním mechanikom a zámočníka motocyklov, pozorne sleduje situáciu na svetovom motocyklovom trhu a rozhodol sa vyrábať stroj, ktorý bude ekvivalentom automobilov Bugatti či Veyron na dvoch kolesách. „Pôvodne sme uvažovali o motorke s motorom o niečo slabším, ale zistili sme že firma Triumph vyvíja motocykel s trojvalcovým motorom s obsahom 2,3 litra. Preto sme šli s obsahom vyššie a podľa našej koncepcie vidlicového šesťvalca motor skonštruoval Oldřich Kreuz z Vodnian, bývalý konštruktér spoločnosti ČZ Strakonice. Na design sme vyhlásili výberové konanie, do ktorého sa prihlásilo 45 ľudí. Vyhral ho popredný český odborník Stanislav Hanuš. Takto sme išli krok za krokom. Postupovali sme spôsobom obvyklým v našej firme, podľa druhu práce sme si najímali odborníkov a zadávali prácu. Nedokážeme si odliať alebo vylisovať a povrchovo upraviť všetko, čo potrebujeme. Ale vývoj motorky trval približne rovnakú dobu, akú potrebujú napríklad veľké japonské spoločnosti v tomto odbore, „prezradil šéf spoločnosti MOTO FGR.

K názvu Midale dospel Miroslav Felgr so svojimi synmi zložením rodinných krstných mien. „Mi“ sú začiatočné písmená mien Miroslav a Michal, „Da“ počiatočné písmená manželky Dany, „Lu“ počiatočné písmená mena Luboš.

„Teraz je projekt v tej fáze, že odovzdáme dokumentáciu ministerstvu priemyslu a obchodu, aby sme splnili všetky podmienky grantu. Teraz registrujeme objednávky a do konca roka vyrobíme nultú sériu šiestich kusov. V ďalších rokoch budeme vyrábať do 50 kusov ročne. Tento motocykel nikdy nebude na predaj v autosalóne, ale vždy ako exkluzívny produkt podľa individuálnych požiadaviek zákazníka. Nebude lacný, záujemcovia musia počítať s tým, že zaplatí sedemmiestnej sumu v korunách. Ozývajú sa aj zákazníkov zo zahraničia, iz takých krajín ako sú potrebné Argetina alebo Indonézia, „poznamenáva Miroslav Fergl.

Stroj FGR Midale 2500 V6 nie je prvou motorkou, ktorú česká firma vyrobila. Už v 90. rokoch vyrábal Miroslav Felgr motocykle zn Perte a predchodcom dvouapůllitrového silák je FGR 125 pre preteky cestných motocyklov. na okruhoch pre majstrovstvá Európy a národné šampionáty v triede do 125 ccm. Stroje FRG 125 si najímajú väčšinou nemeckí a maďarskí jazdci. S českými pretekárov išli na divokú kartu aj tri preteky majstrovstiev sveta pri Grand Prix Českej republiky v Brne v roku 2007, 2009 a 2010.

„Dvouapůllitr zostane motorkou pre cestovanie po ceste alebo na jazdu pre potešenie. Nechystám ani jeho kapotovaný verziu, zostane proste v kategórii naked bike, čiže bude vždy takzvaným ‚naháčom‘. Neplánujeme jeho závodnej variant. Máme pred sebou ďalšie zaujímavé projekty, ale ty si zatiaľ nechávame pre seba, „dodal Miroslav Fergl.