Väčší rozmer pneumatík 195/65 R15 vhodný napríklad na Škodu Octavia prináša zaujímavé výsledky, Ilustračné foto: SXC

Každoročné celoeurópsky test letných pneumatík opäť poukázal na niekoľko modelov, ktoré sa ukázali ako nebezpečné. Medzi nedostatky patrí predovšetkým jazda na mokrej vozovke.

Jedna z testovaných pneumatík pohorela v rýchlostnej skúške.

Do tohto ročného testu boli zaradené pneumatiky rozmerov 175/65 R14 určené pre menšie automobily a 195/65 R15 pre automobily väčšie. Medzi pneumatikami možné nájsť množstvo nových modelov a nové značky na európskom trhu, ktoré ešte neboli testované.

V kategórii pneumatík 175/65 R14 sa na popredných miestach umiestnili modely renomovaných značiek Continental ContiPremiumContact 2 s celkovo najlepšími jazdnými vlastnosťami a Michelin Energy Saver vynikajúci predovšetkým nízkym opotrebením. Ďalší z pneumatík, ktoré sú nazývané „zelenými“, Pirelli Cinturato P1, má síce medzi testovanými najnižšiu vplyv na spotrebu pohonných hmôt, ale iba priemerné vlastnosti na mokrej vozovke, a preto nedosiahla na známku „dobre“.

Medzi menšími pneumatikami sa našli aj také, u ktorých boli preukázané zlé jazdné vlastnosti. Z nich stojí za zmienku predovšetkým v Taliansku vyrábaná lacná pneumatika Dayton D110. Pri testoch na mokrej vozovke prepadla v teste jazdných vlastností, brzdenie i vedenie v zákrutách. Václav Beneš, manažér testovania časopisu dtest k výsledku dodáva: „Opakovane upozorňujeme, že obutie má výrazný vplyv na bezpečnosť. Modelov pneumatík s hodnotením „nedostatočne“ by sa spotrebitelia mali v každom prípade pri nákupe vyvarovať. “

Väčší rozmer pneumatík 195/65 R15 vhodný napríklad na Škodu Octavia prináša zaujímavé výsledky. Niektoré pneumatiky renomovaných značiek ako Goodyear alebo Michelin sa umiestnili až v poli priemerných s hodnotením „uspokojivo“. Najlepšími testovanými pneumatikami v tejto kategórii sú Vredestein Sportrac 3. Nízkym opotrebením vyniká Maloya Lugano a predovšetkým Michelin Energy Saver. Posledný menovaný však dosahuje nízkeho opotrebovania za cenu zhoršených jazdných vlastností na mokrej vozovke.

Aj v kategórii väčších pneumatík sú modely, pred ktorých nákupom dtest varuje. Patrí sem čínske pneumatiky Chengsan CSR66, Point S Summerstar 2 a Sava Intensa HP. „Pneumatiky Point S a Chengsan okrem zlých jazdných vlastností neprešli rýchlostný skúškou. Model značky Chengsan nesplnil ani základné požiadavky normy DIN 78 051, čo je obzvlášť alarmujúce výsledok, „upozorňuje Václav Beneš.

Výsledky Testu pneumatík

Rozmer 175/65 R14

Osvedčené modely

Na predných miestach medzi pneumatikami určenými pre malé automobily, typicky Citroën C2, Renault Clio alebo Toyota Yaris sa umiestnili letné pneumatiky dobre známe už z predchádzajúcich testov. Continental ContiPremiumContact 2 predstavuje najvyváženejšej pneumatiku tohto rozmeru. Jazdným vlastnostiam možno máločo vyčítať, predovšetkým na suchej vozovke exceluje a patrí k tichším pneumatikám, čo ocenia predovšetkým cestujúci vo vozidle. Alternatívou k tejto pneumatike sú modely Uniroyal RainExpert a Semperit Comfort-Life 2 taktiež z koncernu Continental.

Michelin Energy Saver je úspešná pneumatika stavajúce predovšetkým na nízkom opotrebenia a teda na úspore nákladov i životného prostredia. Vplyv na zníženie spotreby nemá oproti ostatným „neúsporným“ pneumatikám výrazne vyššie, v tom jej hravo predbehne ďalší zo „zelených“ pneumatík Pirelli Cinturato P1. V jej neprospech však hovoria horšie jazdné vlastnosti na mokrej vozovke, predovšetkým brzdenie a aquaplaning v zákrutách. Michelin Energy Saver je tak v rozmere 175/65 najúspornejšie pneumatikou s dobrými jazdnými vlastnosťami. Z koncernu Michelin pochádza aj ďalší z dobre hodnotených, pneumatika Hankook Optimo K715.

Pole priemerných otvára Barum Brilliantis 2, ktoré možno vyčítať predovšetkým ľahko zhoršené jazdné vlastnosti na mokrej vozovke, vzhľadom k nižšej cene sa s tým však možno ľahko zmieriť.

Zmieriť sa naopak nedá s poslednými tromi z testovaného portfólia, ktoré predstavujú výrobky, ktoré nepatria na ceste. Počnúc „dostatočnú“ Savo Perfecta, ktorá predstavuje pneumatiku, ktorej kvalita sa rok od roku zhoršuje, cez Kleber Dynaxer HP 3 s horším hodnotením ako model HP 2 testovaný v roku 2006, až po Debica Passio. Týmto pneumatikám je spoločné ťažké ovládanie za mokra, vysoká hlučnosť a tiež (s výnimkou Kleber) vysoký obsah polycyklických aromatických uhľovodíkov. Sú to výrobky nielen nekvalitný z hľadiska funkcie, ale tiež neekologické.

Úplným prepadákom je pneumatika talianskeho výrobcu Dayton, model D110, s ktorým nie je radno púšťať sa na mokrú vozovku, nieto na mokre prudko brzdiť alebo „rezať“ zákruty. Mohli by ste ľahko prísť k ujme na auta a na zdravie.

Rozmer 195/65 R15

Prekvapivé poradie

Na prvých miestach v teste väčších pneumatík, ktoré obúva napríklad u nás populárne Škoda Octavia alebo Mercedes-Benz triedy C sa prekvapivo neumiestnila ani jedna z pneumatík koncernov Continental, Michelin alebo Goodyear. Na prvom mieste sa umiestnila pneumatika Vredestein Sportrac 3 V. Značka Vredestein patrí do portfólia indického gumárenského gigantu Apollo (spolu s taktiež dobre umiestnenou pneumatikou značky Maloya). Značka Apollo už tiež vstúpila na európsky trh a model Amazer 3G testovaný v rozmere 175/65 patrí medzi priemer.

I ďalšie umiestnené – japonský Bridgestone s modelom Ecopia EP 150 a fínsky Nokian V patrí medzi vyvážené a kvalitné pneumatiky. Nokian presvedčil najviac na mokre, Bridgestone na suchu a Maloya má veľmi nízke opotrebenie. Medzi porovnateľne kvalitné výrobky patria aj modely SP Sport FastResponse od Dunlope, ContiPremiumContact 2 od Continentalu a Speed Life od Semperit. Najúspornejšie kvalitné pneumatikou je Continental, najmenej sa opotrebováva Michelin Energy Saver, od ktorého nákupu však odrádzajú nedostatky pri riadení na mokrej vozovke, čo je zrejme daňou za málo sa opotrebovávajúce zmes.

Aj medzi pneumatikami väčšieho rozmeru nájdeme nekvalitné a nebezpečné výrobky. Sava Intensa HP je horšie ovládateľná na suchej ceste, ale ešte horšie na mokrej podobne ako Point S Summerstar. Táto pneumatika mala tiež problémy pri vysokorýchlostné skúške. Vysoká rýchlosť sa stala osudnou aj posledný pneumatike Chengshan CSR66, ktoré nezvládla splniť ani požiadavky základné normy DIN 78051 (pre náš test používame vyššej rýchlosti, ako sú stanovené normou) a dostala tak najhoršie možné hodnotenie. Spolu s neovladatelností na mokre to tvorí veľmi nebezpečnú zmes nekvality, a preto platia naše varovania pred nákupom tejto pneumatiky.

Uložit

Uložit